niedziela, 10 lutego 2013

Zapobieganie miażdżycy.

Zmiany miażdżycowe u niektórych osób pojawiają się w wieku 20 lat podczas gdy u innych zdrowe tętnice są do późnej starości. Medycyna nie znalazła odpowiedzi na pytanie dlaczego tak się dzieje. Z pewnością dużą rolę odgrywa skłonność dziedziczna, ale wiele czynników ryzyka może wyeliminować i uniknąć choroby, lub przynajmniej opóźnić wystąpienie jej objawów, wybierając odpowiedni styl życia.
 Należy przejść na dietę niskocholesterolową, kontrolować wagę, mierzyć ciśnienie, uważać na cukier,  rzucić palenie i zwiększyć aktywność fizyczną .
Lekarze i dietetycy są zgodni, że główną przyczyną chorób serca jest niewłaściwy styl życia, a więc również zły sposób odżywiania się. Profilaktykę warto zacząć już od pierwszych lat życia dziecka, ponieważ cholesterol oraz inne tłuszcze przenikają do krwi i ich nadmiar przez całe życie osadza się w tętnicach.

Jeżeli z powodu dziedzicznych skłonności  bądź niewłaściwego sposobu odżywiania się  masz podwyższony poziom cholesterolu zastosuj dietę niskocholesterolową.

  * W diecie niskocholesterolowej należy radykalnie ograniczyć a nawet wyeliminować tłuszcze zwierzęce, zastępując je olejami roślinnymi.
* Masło można zastąpić pastami np. warzywnymi.
*  Mięso można zastąpić ( jeśli nie możesz wyeliminować to przynajmniej częściowo zastąp) potrawami z roślin strączkowych, które są bogate w białko, zawierają witaminy z grupy B oraz błonnik.
Błonnik działa w  przewodzie pokarmowym jak szczotka i wymiata wszystko czego za dużo i co szkodliwe, a więc i cholesterol pochodzący z pożywienia. Daje również uczucie sytości, przez co pomaga nam utrzymać odpowiednią wagę.
 Połączenie np. soczewicy i ryżu dostarcza organizmowi  pełnowartościowe białko.
* Jeżeli nie ma przeciwwskazań należy zwiększyć spożycie warzyw i owoców, nawet do kilograma dziennie.
Są one bogate w witaminy antyoksydacyjne - hamujące rozwój miażdżycy a nawet jak  wykazały badania witaminy rozpuszczają blaszki cholesterolu osadzonego w tętnicach.
Warzywa należy jeść surowe, duszone, blanszowane.
  Staraj  się  jeść  warzywa  blanszowane  lub  gotowane  ,
 warzywa  surowe  powinny   stanowić  1/3 część wszystkich  spożywanych .
* Spożywać produkty bogate w witaminy z grupy  B ( ciemne pieczywo, warzywa strączkowe), działają one korzystnie na układ nerwowy.
* Należy unikać produktów mocno przetworzonych, a także  zawierających konserwanty i barwniki.
* Z jadłospisu wyeliminować potrawy smażone, zastąpić je gotowanymi lub pieczonymi.
* Ograniczyć spożycie soli i cukru.
* Pić dużo wody.  Nie dopuszczać do odwodnienia organizmu, ponieważ jest ono jedną z przyczyn powstawania zakrzepów.
* Wprowadzić do swojej diety ziarna, pestki, orzechy i nasiona, które dostarczą białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych, są także bogate w witaminy.
 

2 komentarze:

Magda Kąsek pisze...

Wspaniały i bardzo ciekawy blog. Zapraszam również do mnie na www.planetazdrowia.blogspot.com

Elisteres pisze...

Zapraszam serdecznie do wzięcia udziału w akcji: http://ziola-suplementy.blogspot.com/2013/02/zdrowie-w-internecie.html