sobota, 22 października 2011

Jesienna depresja .

 Jesień to piękna pora roku, zwłaszcza ta "złota polska jesień ".
 Roślinność przybiera różnorodność kolorów, od  barw żółtych
 poprzez pomarańcze i  czerwienie do brązów.
 To pora obfitości. Możemy się rozkoszować różnorodnością owoców,
 warzyw i grzybów.
Wrzosy, spadające liście, brunatne  kasztany, czerwona jarzębina ..

 Ale jesień to także smutna, deszczowa pora roku. 
Jesienne słoty  i szarugi negatywnie wpływają na stan naszej psychiki..
   Czujemy się smutni i   przygnębieni .

 Nie pozwólmy, żeby depresja zawładnęła naszym życiem.
Jesienne obniżenie nastroju dopada prawie każdego  z nas.

Oznaki  depresji :
Towarzyszy  nam stałe  przygnębienie ,  smutek ,   trudny  do  zdefiniowania  lęk ,
głęboka  pustka ,  utrata  chęci  do  życia  brak  radości  a  nawet  problemy  z  wstaniem  z  łóżka
i   wyjściem   z  domu ,  wycofanie  się   z  zajęć  ,  które  wcześniej  sprawiały  nam  radość 
-  jeżeli  taki  stan  utrzymuję  się  dłużej  ,  oznacza  że   dopadła  mas  depresja .
Czasami  zwłaszcza  u  mężczyzn  może  wystąpić  depresja maskowana ; 
objawia  się  w  postaci  cielesnych  dolegliwości   np.  uporczywe  bóle  głowy ,
ból  brzucha ,  kręgosłupa ,  duszności ,  świąd  lub  pieczenie skóry .
Próby  leczenia  tych  fizycznych  dolegliwości  nie  przynoszą  rezultatu .
Dlatego  leczenie  jest  długie  i  trudne  do  zdiagnozowania .
 Depresja  może  być  chorobą  genetyczną  i  jest  chorobą  śmiertelną
( 15  %  chorych  popełnia  samobójstwo ) .
Ryzyko  zachorowania  na  depresję  zwiększają  choroby  przewlekłe (  niewydolność  krążenia ,
  cukrzyca ,  choroba  Parkinsona , AIDS ,  nowotwory ,  astma ).
 Dystymia    to  rodzaj  przewlekłej  depresji , często  niezrozumiale  odbieranej  przez  najbliższych
i  otoczenie ,  kojarzącej  się    z  lenistwem  i  zniechęceniem .
Brak   nasilonych  oznak  depresyjnych  utrudnia  rozpoznanie  choroby  ,
jednocześnie   pozbawia  chorego  radości  życia  .
 Bezustanne  uczucie  zmęczenia ,kiepski  nastrój ,smutny  brak  motywacji  i  chęci  ,
pesymizm   poczucie  beznadziejności ,  niska  samoocena -  to   najczęstsze  objawy  dystymii .
Dystymia  może  mieć  podłoże  biologiczne  lub  przyczyną  może  być  depresja  nerwicowa .
 Jest  chorobą  uleczalną , ale  należy  znaleźć  dobrego  lekarza .

Co mam pomoże  w walce z depresją ?

 Należy podnieść  poziom  serotoniny -  hormonu  szczęścia, pomoże w tym  ruch 
na  świeżym  powietrzu ,  wysiłek  fizyczny  w  tym także  seks .
W lekkich przypadkach depresji może to działać równie skutecznie jak leki .
Znajdź  rozrywki  lub  zajęcia  które  sprawiają   Ci radość i przyjemność  .
Dostarcz organizmowi odpowiednią ilość magnezu, witaminy B i omegi -3.
Wzbogać swoją dietę w owoce, warzywa, fasolę, pokarmy pełnoziarniste i ryby.
Wysypiaj się - staraj się iść spać i wstawać o tej samej porze.
Otaczaj się ciepłymi kolorami, zwłaszcza gdy za oknem szaro,( może to będą  zasłony słoneczne
lub pomarańczowe albo bukiet z czerwonej  jarzębiny).
 Wyłącz telewizor -  badania dowodzą ,że im więcej czasu spędzamy przed telewizorem ,
tym gorszy mamy nastrój.
Pij herbatki z melisy i dziurawca.
Szklanka pysznej herbaty, wypita w miłym towarzystwie, dobra lektura,  dobry koncert,
spacer pomimo deszczu na pewno poprawi twój nastrój.
Unikaj alkoholu, kawy i coli.
Podchodź pozytywnie do siebie i swojego życia, w obliczu przeciwności zachowaj spokój .
Jesienią warto pozwolić sobie na odrobinę melancholii i tęsknoty za latem.

Nie  wolno  izolować  się  od  otoczenia ,  nieoceniona  jest  w  tym  wypadku 
wyrozumiała  rodzina  i  przyjaciele .

 podobne strony:
Stres powstaje w umyśle
 Dieta antystresowa



poniedziałek, 17 października 2011

Drzemka jest zgodna z rytmem biologicznym organizmu.


 Intensywna praca , czasami do późna w nocy,  a może oglądanie telewizji
bądź surfowanie w internecie, sprawia, że za mało mamy snu.
Efektem tego jesteśmy ospali, pracujemy znacznie wolniej, szwankuje koncentracja.
Są dni, że jesteśmy pełni energii przez cały dzień,  a czasami , tuż po południu kleją nam się oczy.
Sięgamy po następną z kolei kawę?
Może lepiej pozwolić sobie na kwadrans drzemki.
 Optymalny czas drzemki wg. naukowców wynosi 20 minut. Dłuższy sen sprawi ,
że wejdziemy w drugą, głęboką fazę snu i po przebudzeniu będziemy
ospali i zmęczeni.
 Natura poprzez wywoływanie senności podpowiada nam kiedy powinniśmy
odpocząć,by zregenerować organizm i nabrać sił na resztę dnia.
W ciągu doby przeżywamy cykliczne wzrosty i spadki energii..
Jeden taki spadek energii występuje w środku nocy, drugi ok. godz.trzynastej,
trzeci ok. szesnastej.
Krótka drzemka ( ok. 15 minut) w ciągu dnia zbawiennie  wpływa na nasze zdrowie,
chroni organizm przed chorobami serca, dodaje energii,  poprawia pamięć
i koncentrację, odświeża umysł , dodaje wigoru, oraz poprawia samopoczucie.
Podczas snu organizm wchodzi w stan relaksu, zwalnia się akcja serca, rozluźniają się mięśnie,
obniża się poziom  hormonu stresu ( kortyzolu).
Naukowe eksperymenty udowodniły, że krótki sen korzystnie  wpływa na zapamiętywanie,
poprawia zdolność na przyjęcie kolejnych informacji i  pomaga w rozwiązywaniu problemów.
Drzemka przed podróżą aż trzykrotnie zmniejsza ryzyko popełnienia błędu
na drodze, wzmacnia koncentrację  i jest skuteczniejsza niż kawa.
 Udowodniono, że regularne praktykowanie poobiedniej drzemki,
chroni przed nadciśnieniem i niebezpieczeństwem wystąpienia ataku serca.
Zwłaszcza osobom po pięćdziesiątce zalecany jest krótki sen w ciągu dnia .


Osoby cierpiące na bezsenność powinny  zrobić sobie sjestę   bez zasypiania, w postaci piętnastominutowego  relaksu.


środa, 5 października 2011

Radość życia

 Radość życia, optymizm, entuzjazm, zapał, pozytywne myślenie to cechy
które służą zdrowiu i podtrzymaniu młodości. Są to pojęcia nam znane z teorii,
których często nie staramy się wprowadzać w swoim życiu.
Dorośli zarabiają na utrzymanie siebie, swojej rodziny, są odpowiedzialni
za swoje decyzje, dbają o siebie i swój dom, przestrzegają pewnych ustalonych
praw , norm  i zasad.
Zabiegany i zapracowany dorosły  człowiek często jednak nie umie się swobodnie,
radośnie śmiać ,  za to doskonale potrafi marudzić i narzekać.
 To dorośli uczą dzieci tego co uważają za ważne: miłości, przyjaźni,
odpowiedzialności, zaufania, szacunku, odwagi, mądrości i pracowitości.
Ale także dzieci potrafią nas dorosłych czegoś nauczyć.
 Może warto przypomnieć i na nowo przyswoić cechy i umiejętności dziecięce, które w niczym nie umniejszają powagi dorosłości, a na pewno dodadzą dorosłym radości życia , optymizmu i entuzjazmu.

 Zdrowe , małe dziecko często uśmiecha się i śmieje się radośnie.
Weź przykład z dzieci i śmiej się serdecznie co najmniej  kilka razy dziennie.
 Śmiech uwalnia  endorfiny, które wywołują uczucie zadowolenia i euforii,
a usuwają stres i napięcie.

Dzieci są ciekawe świata, interesują się wszystkim co dzieje się wokół nich.
 Nie zamykaj się w  domu, bądź zainteresowany światem.
Postaraj się każdego dnia poznać nową rzecz lub dowiedzieć się czegoś nowego.

 Dzieci lubią być w ciągłym ruchu biegają, grają w piłkę, jeżdżą na rowerku lub na hulajnodze.
Wybierz sobie jakąś dyscyplinę sportu i staraj się codziennie aktywnie spędzić godzinę na świeżym powietrzu.

 Dzieci zadają pytania i słuchają odpowiedzi.
 Bądź dobrym słuchaczem i naucz się z uwagą słuchać innych.

 Dzieci szybko zapominają o drobnych przykrościach..
Bądź pogodnie usposobiony, okazuj zainteresowanie i serdeczność otoczeniu,
nie szczędź szczerych komplementów bliskim .Naucz się  wybaczać i zapominać drobne urazy..
 Myśli negatywne , pełne żalu i złości zastąp rozsądnym optymizmem.

Dzieci chętnie okazują miłość i czułość ( przytulając się , trzymając za rękę ).
 Bądź czuły i pełen ciepłych uczuć dla bliskich. Przytulaj się ( kilka razy dziennie)
do bliskiej osoby, pomoże ci to rozładować stres i napięcie.

Uśmiech, aktywny odpoczynek, dar szybkiego wybaczania uraz, dobry nastrój,
 prawidłowe relacje w domu i pracy na pewno w niczym nie przeszkodzi ci w dorosłym życiu ,
a wręcz przeciwnie otoczenie będzie postrzegać cie jako pogodnego
i  bezkonfliktowego człowieka.
Przejście z grupy "smutasów" do grupy pogodnych optymistów sprawi,
że będziesz lubiany przez  otoczenie
a sam poczujesz się zdrowszy, bardziej szczęśliwy, aktywny i pełen radości życia.