środa, 30 października 2013

Życie bez papierosa.

Większość z  nas chciałaby dożyć sędziwego wieku.  Marzeniem jest by przeżyć te lata
w dobrej kondycji i zdrowiu.
Naukowcy badający fenomen zdrowych stulatków, wyjaśniają, że zjawisko długowieczności
jest w 30% uwarunkowane od naszych genów, pozostałe 70% to wpływ środowiska
 i zdrowy styl życia.
Wynika z tego, że tak naprawdę w dużej mierze  to my decydujemy o swoim zdrowiu.
Po części sami wybieramy miejsce gdzie mieszkamy, ale już  mamy całkowity wpływ na to  jaki tryb życia prowadzimy.
Zdrowy, higieniczny tryb życia obejmuje właściwe odżywianie, codzienną aktywność fizyczną, oraz unikanie uzależnień.
Jeśli jesteś nałogowym palaczem zdecyduj się jak najszybciej przestać palić, a możesz odwrócić większą część uszkodzeń.
 Ośmiu na dziewięciu lekarzy uważa , że spośród złych nawyków  potencjalnie palenie
 (i bierne palenie ) jest najbardziej szkodliwe dla zdrowia w chwili palenia i w przyszłości.
Palenie papierosów jest największym zabójcą. Powoduje bardzo szybki wzrost ryzyka zachorowań na choroby nowotworowe: rak płuc, jamy ustnej, gardła, przełyku, pęcherza i trzustki.
Papierosy tak jak alkohol i narkotyki powodują duże spustoszenie w organizmie palacza jak i osób przebywających w jego otoczeniu.
 W skład dymu tytoniowego wchodzi ok.4000 substancji chemicznych, które wywierają śmiertelny wpływ na układ krążenia i powodują wzrost ryzyka zawałów serca, udarów i nadciśnienia.
Substancje chemiczne wchodzące w skład dymu papierosowego blokują dostarczanie tlenu do organizmu,  powodują sztywnienie ścian tętnic, zwiększają lepkość płytek krwi, ułatwiają tworzenie się groźnych skrzeplin i obniżają stężenie dobrego cholesterolu HDL.
Palenie uszkadza płuca, może wywołać lub zaostrzyć krótkotrwałe problemy z oddychaniem, włącznie z zapaleniem oskrzeli i atakami astmy.
Palacze w porównaniu z osobami nie palącymi  mają aż czterokrotnie wyższe ryzyko wystąpienia w przyszłości choroby ADM, wiążącej się z utratą wzroku.
Palenie nazywane jest " złodziejem wieku", ponieważ spowalnia regenerację komórek.
Uszkadza zmysł smaku i węchu, a także osłabia układ odpornościowy.
Jest powodem "zimnych rąk i nóg". To właśnie nikotyna powoduje obkurczanie się naczyń krwionośnych, co ogranicza przepływ krwi.
Badania dowiodły silny  związek między paleniem  a nietrzymaniem moczu, zwłaszcza z paleniem dużych ilości papierosów.
Skutki palenia  papierosów  to nieświeży zapach z ust, szarą cera, zapach tytoniu na ubraniach, w aucie  i w całym domu.

Nie ma nic gorszego dla zdrowia niż nałóg palenia. Fakt, że papierosy są legalne nie czyni ich zdrowszymi.
Bierne palenie jest równie ryzykowne dla zdrowia. Nie lekceważ i nie bądź biernym palaczem.


wtorek, 22 października 2013

Niepalący z przekonania

31 maja obchodzimy Światowy Dzień bez Tytoniu (obchodzony jest od 1988r.)
a jego głównym celem jest zwrócenie uwagi na szkodliwość palenia papierosów.
To także doskonała okazja by uświadomić i ostrzec społeczeństwo przed zagrożeniem i skutkami,
 jakie niesie za sobą palenie tytoniu.
Wyroby tytoniowe powodują wiele poważnych problemów zdrowotnych.
W krajach Unii Europejskiej palenie tytoniu jest jedna z najczęstszych przyczyn zagrożenia zdrowia.
Corocznie ok. 700 Europejczyków umiera przedwcześnie w wyniku schorzeń związanych z paleniem tytoniu. 

Jesteśmy świadomi ryzyka związanego z paleniem .
 Palenie tytoniu wywołuje szereg groźnych dla życia chorób takich jak nowotwory krtani, płuc, trzustki.
Palenie może prowadzić do zawału serca, udaru mózgu lub innych poważnych chorób serca i układu krążenia.
Rzucanie palenia nie jest łatwe ale jest wykonalne.
Powodem nierzucania palenia jest obawa przed niepowodzeniem.
Jeżeli palisz, przestań,  zrób to z przekonaniem dla dobra Twojego zdrowia.
Popytaj swojego lekarza, jak zrobić pierwszy krok w tym kierunku.
Każdy z nas jest inny i potrzebuje indywidualnego wsparcia.
 Możesz skorzystać z pomocy 
Nie narażaj na bierne palenie i wdychanie dymu swoich bliskich, zwłaszcza dzieci.
 Wzorce rodzinne są jednym z czynników sprzyjającym paleniu papierosów  wśród młodzieży.
Zauważono, że dzieci rodziców palących częściej sięgają po papierosa w swoim dorosłym życiu.
Jeżeli nie palisz, nie zaczynaj, tak łatwo się wciągnąć w nałóg..
Unikaj przebywania w zadymionych pomieszczeniach, pamiętaj tzw. bierne palenie jest równie niebezpieczne.
   Wielu palaczy rzuca palenie. Tobie też się uda. Musisz  podjąć ważną decyzję,
być konsekwentnym i wytrwać w postanowieniu.
Ważne abyś to Ty był przekonany co do ważności decyzji.

Twoją motywacją do rzucenia palenia może być troska o swoje zdrowie, może zdrowie osób przebywających w Twoim otoczenia, może powody finansowe, a może po prostu chęć poczucia  się lepiej.
Już w dniu rzucenia palenia stajesz się zdrowszy.
Korzyści z rzucenie palenia wiążą się przede wszystkim ze zdrowiem ale to także oszczędności.
Nie chodzi tu tylko o zaoszczędzanie na wydatkach na papierosy, dodatkowe  oszczędności  mogą wynikać z niższych kosztów leczenia.

"Siedmiu na dziesięciu palaczy chce pożegnać się z nałogiem z powodów zdrowotnych. Połowa z nich twierdzi, że do rzucenia palenia motywuje ich wysoka cena tytoniu oraz osoby z najbliższego otoczenia. Jeden na pięciu palaczy z krajów UE twierdzi, że czynniki, które skłaniają go do brania pod uwagę możliwości porzucenia nałogu, to troska o osoby niepalące, zalecenia lekarza, społeczne piętnowanie palenia oraz zakaz palenia w miejscach publicznych."
                                                      - więcej dowiesz się tutaj

Dna moczanowa.

Przyczyną dny moczanowej jest nadmierne stężenie kwasu moczowego we krwi ( hiperurykemia ).
Jest to rodzaj zapalenia stawów spowodowany zaburzeniami przemiany związków purynowych.
W przebiegu dny często występują choroby nerek, ponieważ  dochodzi do odkładania się moczanów w kanaliach i miąższu nerek.
Choroba ta często dotyczy osób niewłaściwie odżywiających się, których dieta obfituje w potrawy wysoko przetworzone, tłuste,  wysokobiałkowe i w używki.
Przestrzeganie zaleceń zdrowego, racjonalnego sposobu odżywiania się, dieta ubogo-purynowa, dobór produktów i sposób przygotowania posiłków to podstawa w tej jednostce chorobowej.

Leczenie dietetyczne pacjentów z dną moczanową jest skuteczne i daje pozytywne  rezultaty.
Jednak dietoterapia wymaga wytrwałości i  przewlekłego stosowania się do poniższych zaleceń terapeutycznych.
-  unikanie potraw tłustych i wysokobiałkowych
- z diety należy wykluczyć produkty bogate w związki purynowe
-  unikać spożywania konserw i potraw wysoko przetworzonych
-  należy bezwzględnie usuwać tłuszcz z mięsa i skórki z drobiu
-  nie zaleca się spożywania alkoholu

Dieta  przy dnie moczanowej ma na celu obniżenie stężenia kwasu moczowego we krwi, powstającego ze związków purynowych znajdujących się w niektórych produktach.
W przypadku  tej choroby wskazana jest dieta wegetariańska lub  wegańska.
W planowaniu żywienia  dozwolone są produkty zawierające niewielką ilość puryn lub w ogóle ich  nie zawierające.
Zaleca się posiłki  gotowane, duszone lub pieczone.
Posiłki powinny być regularne, w miarę możliwości o stałych porach.
Dzienną porcję pokarmową  należy podzielić na 5 posiłków dziennie, nie można zapominać o śniadaniu.
W dieto-terapii zaleca się spożywanie warzyw  (warzywa powinny być dodane  co najmniej do 3 posiłków dziennie w postaci surowej, gotowanej w wodzie lub na parze i blanszowanej) i owoców ( 2 porcje dziennie).
 Zupy powinny być lekkie,  przygotowane bez wywarów z kości i nie zasmażane.
Zaleca się ciemne pieczywo, kasze gruboziarniste, płatki owsiane i brązowy ryż.
Tłuszcze zwierzęce należy zastąpić tłuszczami roślinnymi , głównie z grupy omega 3 ( oleje, oliwka z oliwek, ziarna, orzechy ).
Z płynów poleca się przegotowaną wodę, lub mineralną, herbatki owocowe i ziołowe,  kawę zbożową, koktajle owocowe.
Korzystnie na stan zdrowia wpłynie ograniczenie spożycia  soli ( w zamian  należy stosować przyprawy ziołowe ).
Kaloryczność posiłków winna być dostosowana do aktywności fizycznej.
W  razie otyłości  zalecana jest redukcja nadmiernej  masy ciała .
Z diety należy wykluczyć  potrawy wysoko-przetworzone  i typu  fast food.

Produkty o dużej  zawartości puryn: 

-  tłuszcze zwierzęce, skórki z drobiu
-  podroby: np.wątroba, nerki 
-  wędliny i konserwy mięsne
-   baranina,dziczyzna, gęsina
-  wyciągi z kości i mięsa, rosoły, zupy i sosy na wywarach mięsnych, kostnych i grzybowych-  sardynki, szproty, śledzie, makrela, pstrąg, łosoś,
-   mocna kawa i herbata, kakao, czekolada,
-  soczewica, groch, fasola, groszek,
-  grzyby ( oprócz kurek)
-  szpinak, rabarbar,szczaw,
-  ostre przyprawy: ocet, musztarda, pieprz, papryka
-  alkohol






poniedziałek, 21 października 2013

warto wiedzieć

Ograniczenie i zastępowanie ziołami soli zaleca się wszystkim.
Sód zawarty w soli to zabójstwo dla dla nerek, serca i tętnic.
W ostatnich latach pojawiły się doniesienia, że sól nie jest taka straszna jak malują,
 jednak ludzie z nadciśnieniem powinni zachować umiar.
Czy wiesz że:
Ludzie z brazylijskiego plemienia Yanomami, którzy "solą" potrawy wyłącznie ziołami mają najniższe ciśnienie ze wszystkich populacji, średnio 95/61.

Największy problem, z nadciśnieniem mają Amerykanie, którzy jedzą średnio ok.10-12gsoli dziennie.