sobota, 28 stycznia 2012

Dieta przy nadciśnieniu tętniczym krwi

 Ciśnienie tętnicze krwi to to siła z jaką krew wyrzuca na jest przez serce do dużych tętnic.
Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia za prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi przyjmuje się wartości nie przekraczające 140/90mg.Hg.. Jeśli te wartości są stale lub okresowo podwyższone mówimy o chorobie układu krążenia- nadciśnieniu tętniczym.
 Nadciśnienie tętnicze przebiega często bezobjawowo, dlatego też należy regularnie mierzyć ciśnienie krwi .
Im większe ciśnienie tym większe ryzyko wystąpienia chorób ukladu sercowo-naczyniowego
Długotrwałe, nieleczone nadciśnienie tętnicze prowadzi do uszkodzenia wielu narządów przede wszystkim serca, naczyń krwionośnych, mózgu i nerek.
Nadciśnienia nie należy lekceważyć, bezwzględnie należy pamiętać o przyjmowaniu  zaleconych przez lekarza leków, których bez wiedzy lekarza nie można zaprzestać przyjmować.
Leczenie nadciśnienia to nie tylko przyjmowanie leków, konieczna jest zmiana niewłaściwych nawykow i zachowań.

 Ważną rzeczą jest:
-  utrzymanie  prawidłowej masy ciała
-  zwiększenie aktywności fizycznej
-  prawidłowe odżywianie
-  zaprzestanie palenia

-  ograniczenie stresu i napięcia
-  ograniczenie spożycia soli
-  ograniczenie spożycia alkoholu
-  ograniczenie spożycia kawy
-  zwiększenie dostarczanego w pożywieniu potasu, magnezu, wapnia selenu i chromu.
-  całkowite wyeliminowanie tłuszczów zwierzęcych
-   wypijanie ok 2 l płynów.

Chorym na nadciśnienie  zalecane są zmiany w diecie .
 Przede wszystkim należy wyeliminować z tłuszcze zwierzęce, tłuste mięsa i wędliny.
Ograniczyć spożycie masła i zółtek.
Należy zmniejszyć spożycie soli, nie dosalać potraw, organizm po kilku dniach przyzwyczai się do smaku małosolnego. Sól należy zastępować ziołami:  bazylia pieprz, papryka, majeranek, czosnek, oregano, tymianek, kminek, ziele angielskie, gałka muszkatołowa, szałwia, mięta, koper, natka pietruszki.
 Należy stosować oleje roślinne ( sojowy, rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek, olej lniany).
 Należy unikać smażenia potraw i uciekać od panierki. Wskazane są potrawy gotowane, duszone  bez tłuszczu lub z niewielką ilością , gotowane na parze i pieczone.
Wskazane jest spożywanie warzyw i owoców 4-5 razy dziennie,  a także orzechów  i nasion.
Z owoców polecane są jabłka, czarna porzeczka, aronia, cytrusy.
 Należy spożywać pieczywo razowe, pełnoziarniste.
Należy ograniczyć spożywanie makaronów, pierogów z białej mąki, można zastąpić je makaronem brązowym.
Prozdrowotna dieta powinna być urozmaicona i mieszana , powinna zawierać produkty należące do różnych grup pokarmowych i dostarczyć organizmowi potrzebnych witamin i soli mineralnych.
 Chorym na nadciśnienie zaleca się zmniejszenie wartości energetycznej diety i ograniczenie podaży węglowodanów.


 Naukowcy USA opracowali dla osób z nadciśnieniem tzw. dietę DASH,
która pomaga obniżyć ciśnienie i wspomaga serce.
 Dotyczy ona 8 grup pokarmowych  i odpowiednich ich porcji.

1) kasze i przetwory zbożowe  5-6 porcji
2)  warzywa4-5 razy dziennie
3)  owoce 4-5 razy dziennie
4)  chudy nabiał 2-3 razy dziennie
5)  ryby morskie 2-3 razy w tygodniu
6) orzechy, nasiona, warzywa strączkowe4-5 razy w tygodniu
7)  tłuszcze roślinne 2-3 razy dziennie
8)  miód, gorzka czekolada 3-4 razy w tygodniu
 { dodam  że  jedna porcja to łyżeczka miodu lub kostka gorzkiej czekolady}


środa, 18 stycznia 2012

Głóg


 Głóg należy do rodziny różowatych. To cieniste krzewy lub niewysokie drzewa, wiosną okrywające się licznymi drobnymi kwiatami, które jesienią przeobrażają się w niezwykłe, czerwone owoce . 
Owoce większości gatunków  głogu nadają się do spożycia,
zwłaszcza na przetwory,  są składnikiem  mieszanek herbacianych, 
stanowią ozdobę, pokarm dla ptaków, niektóre mają właściwości 
lecznicze.
Roślina jest bogata w witaminę B, C i flawonoidy, które m.in. są odpowiedzialne za rozszerzanie naczyń krwionośnych i poprawiają krążenie. Wyciąg z kwiatostanu i owocu głogu chroni  i wspomaga serce i układ krwionośny , wzmacnia mięsień sercowy,  rozkurcza tętnice wieńcowe, działa przeciw zakrzepowo i przeciwmiażdżycowo, normuje ciśnienie tętnicze.
Suszone owoce działają moczopędnie i rozkurczowo.
 Działa także uspokajająco i wzmacnia układ immunologiczny.
Jest stosowany leczniczo w chorobach  takich jak miażdżyca, choroba wieńcowa, 
nadciśnienie tętnicze, bezsenność.
 Ekstrakt z głogu polecany jest zwłaszcza w początkowych stanach chorób serca, gdy jeszcze nie jest uzasadnione  podawanie leków na receptę.

Głóg można pić, nie narażając się na jakiekolwiek działanie uboczne.



niedziela, 8 stycznia 2012

W zgodzie z naturą.

Współczesne  życie  często przeciwstawia się wypracowanym zasadom życia w zgodzie z naturą.
W obecnym czasie często budzimy się na dżwięk budzika , zrywamy się w ciemności z odrętwiałym ciałem i umysłem. Odruchowo wleczemy się do kuchni , by wypić filiżankę mocnej  kawy.
Zamiast pozwolić  organizmowi reagować w naturalny sposób, ładujemy w niego środki stymulujące.
Efektem tego jest chwilowy nadmiar adrenaliny w organizmie. Obudzony w ten sposób organizm walczy o normalizację cukru poprzez produkcję hormonów takich jak insulina i glukagon.
Wynikiem życia w niezgodzie z naturą może być słaba koncentracja, spadek energii, zmiany nastroju, nagły przypływ apetytu, zmienna masa ciała, stres, bezsenności  w końcu groźna choroba.
Nasi przodkowie nie mieli budzików, budziły ich pierwsze promienie słoneczne, które przenikały przez powieki.   Budzili się o świcie,  naturalnie, wypoczęci i pełni energii.
Światło stymuluje gruczoły w szyszynce i przysadce a to jest bodźcem dla nadnerczy do wydzielania do krwiobiegu adrenaliny. Dlatego byłoby  idealnie wstawać naturalnie, o świcie, budzeni światłem naturalnym.

 Wpuść światło do sypialni i wstań wcześnie rano, jeśli chcesz mieć więcej energii.
Krótki zmienny  zimny na przemian z gorącym prysznic przyspiesza krążenie, procesy trawienne
i spowoduje że będziesz  rześki i aktywny.

niedziela, 1 stycznia 2012

Odkryj dietę właściwą dla siebie.

"To co dla jednego człowieka jest pokarmem dla innego trucizną "
                                                  - Lukrecjusz

Właściwe odżywianie oznacza dostarczenie organizmowi możliwie najlepszych składników odżywczych, które zapewnią mu dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, sprawność umysłową, zmniejszą ryzyko chorób, oraz zapewnią maksymalną długość życia.
 Podobnie jak występuje olbrzymia różnorodność osobowości i uzdolnień wśród ludzi, tak też nasze zapotrzebowanie pokarmowe jest zróżnicowane.Potrzeby każdego organizmu są wyjątkowe i indywidualne.
Nie ma uniwersalnej diety dla wszystkich, chociaż istnieją ogólne zalecenia odnoszące się do wszystkich.Zapotrzebowanie na składniki odżywcze są zależne od wielu czynników z jakimi się urodziłeś (płeć, geny) w jakim środowisku przebywasz,  od stylu życia, pracy jaką wykonujesz, od stresu.
Właściwe odżywianie jest kwestią indywidualną.Dieta, która służy innej osobie wcale nie musi być odpowiednia dla Ciebie. Nie należy trzymać się sztywno zasad ale trzeba być zdyscyplinowanym.
Wskazana jest obserwacja swojego organizmu i metodą prób i błędów wyeliminowanie produktów,  które zabierają ci energię i pogarszają samopoczucie.Jest to trudne ponieważ większość objawów nie pojawia się zaraz po spożyciu danego czynnika drażniącego lecz narasta w ciągu 24 godzin. Dlatego też przez lata żyjemy w nieświadomości jaki rodzaj pokarmu powoduje dolegliwości, zwłaszcza, że wiele osób nigdy nie czuły się naprawdę zdrowe i dlatego  trudno im to ustalić.
Ocena potrzeb przez analizę tego co spożywamy i porównywanie z normami dziennego zapotrzebowania dla każdego składnika jest uproszczone i nie bierze pod uwagę indywidualnych zmienności zapotrzebowania pokarmowego od czynników zewnętrznych: poziomu stresu, zanieczyszczenia powietrza, wysiłku fizycznego.
Poza tym dla wielu ważnych składników nie ustalono norm dziennego zapotrzebowania, więc nie ma możliwości odniesienia się.
Wiele chorób jest wiązane z alergią pokarmową. Dietetycy w celu dokładniejszego określenia indywidualnego zapotrzebowania żywieniowego przeprowadzają testy biochemiczne.
Plan właściwego odżywiania można ocenić za pomocą trzech wypróbowanych metod .  Przy czym każda z nich pozwoli ocenić część twojego zapotrzebowania , metody te uzupełnią się wzajemnie
1) Analiza objawów - pomaga ustalić potrzebne składniki odżywcze na podstawie różnych objawów.m.in.brak energii, owrzodzenia jamy ustnej, kurcze mięśni, skłonność do siniaków, brak koncentracji, niemożność przypomnienia snów.
2) Analiza stylu życia - pomoże ustalić czynniki, które zmieniają twoje indywidualne zapotrzebowanie żywieniowe np. wysiłek fizyczny, zanieczyszczenia środowiska, stres.
3) Analiza diety - pozwalają porównać twoją dietę z optymalnymi ilościami składników odżywczych, biorąc pod uwagę substancję , które pozbawiają organizmu tych składników.
 

Oto kilka wskazówek, które pomogą działać w zgodzie z biochemiczną indywidualnością.
1. Zwracaj uwagę po których posiłkach odczuwasz przykre dolegliwości, pamiętaj że objawy mogą pojawić się w ciągu 24 godzin.
Wyeliminuj pokarm, który uważasz ze ci nie służy na dwa tygodnie i obserwuj jak się czujesz.

2. oceń  własne  potrzeby żywieniowe,  zacznij dostarczać swojemu organizmowi zalecane składniki aż poczujesz się zdrowy, wypoczęty, pełen energii i wolny od dolegliwości.
3. Metodą obserwacji odkryj jaki styl życia ci odpowiada i dostosuj do niego swoje życie.
 4. Pamiętaj o indywidualnych potrzebach.
 To, że inni tolerują pewne pokarmy nie oznacza, że ty możesz je spoczywać.
 Zdaj się na swoją intuicję. Słuchaj swojego ciała, ono powie ci więcej niż eksperci.

Jeśli w twojej rodzinie występowały określone problemy zdrowotne, zwróć uwagę na zalecenia dotyczące zapobieganiu tym chorobom i odpowiednio dostosuj do nich dietę.
 Ogranicz leki i unikaj złodziei witamin.

"Widziałem wiele ludzi umierających z głodu, lecz z powodu jedzenia - tysiące"
                                                                          - Benjamin Franklin