środa, 30 listopada 2011

Śniadanie najważniejszy posiłek

 Śniadanie to bardzo ważny posiłek na  dobry początek dnia
Organizm od rana potrzebuje odpowiedniej dawki energii.
Solidny pierwszy posiłek dostarcza nam energii do działania na cały dzień.
 Nasz organizm nie jest przygotowany do  jedzenia zaraz po przebudzeniu.
Śniadanie powinniśmy zjeść w ciągu pierwszej godziny po wstaniu.
Jeśli jemy 5 posiłków dziennie, śniadanie powinno dostarczyć 25 % dziennego
zapotrzebowania na kalorie, jeśli 4 posiłki  - 30%.
 Posiłek poranny powinien być pożywny, urozmaicony, sycący, lecz lekkostrawny i niezbyt obfity.
Obfite, ciężkostrawne posiłki mogą przyprawić nas o senność i niestrawność.
Idealnie skomponowane śniadanie powinno zawierać niezbędne składniki odżywcze czyli:
węglowodany, białka, tłuszcze, błonnik, witaminy i sole mineralne.

 Węglowodany to główne źródło energii
Może to być  kromka ciemnego pieczywa, miseczka płatków lub musli

Białka są podstawowym budulcem naszych komórek.
 Może to być plaster białego lub żółtego sera,  jogurt, chuda wędlina dla mięsożerców ,  natomiast wegetarianom  i weganom polecam białko z pokarmów roślinnych , zwłaszcza z roślin strączkowych: a także z orzechów, ziaren i pestek. Chcę zaznaczyć, że białko roślinne jest  pełnowartościowe i nie zawiera szkodliwych substancji jakie zawarte są  w mięsie i wędlinach.

Tłuszcze ( nienasycone kwasy tłuszczowe) ułatwiają przemiany energetyczne a także przedłużają uczucie sytości.
Warto pamiętać by w naszym meni nie zabrakło orzechów , ziaren  i dobrej jakości olejów.

  Błonnik ułatwia trawienie i działa na przewód pokarmowy jak miotełka.
 Na śniadanie zamiast kawy warto wypić świeżo wyciśnięty lub gotowy sok.
 Spożywanie produktów o niskim IG daje uczucie sytości na dłuższy czas,
zabezpiecza przed nagłymi atakami głodu i  zwalcza ochotę na słodycze.
 Staraj się łączyć  produkty o niskim IG z produktami z dużą ilością błonnika, np. płatki owsiane z jabłkiem.

 Witaminy i minerały  są niezbędne do sprawnego funkcjonowania organizmu.
Należy pamiętać o surówce, owocach
 Dobrym nawykiem jest sporządzanie domowego musli z różnego rodzaju płatków zbożowych z dodatkiem orzechów, ziaren, oraz  świeżych i suszonych owoców.

 Jeżeli nie zjemy śniadania , nie dostarczymy organizmowi cennych składników odżywczych, będziemy mieli problemy z koncentracją, zapamiętywaniem. Wynikiem braku porannego posiłku może być stres, spadek energii, zmiany nastroju,bezsenność a także nagły przypływ apetytu, który może spowodować napad obżarstwa..
 Pamiętaj!
Właściwe odżywianie oznacza dostarczanie organizmowi możliwie  najlepszych składników odżywczych, które zapewnią Ci dobrą kondycję fizyczną, sprawność umysłową, zmniejszą ryzyko chorób i uwzględnią maksymalną długość zdrowego życia.
Śniadanie to ważny posiłek: poprawi rozmaite  funkcje organizmu, aktywizuje  metabolizm,
pozwoli szybciej pozbyć się produktów przemiany materii, ułatwi trawienie.
 Osobom, które jedzą śniadanie łatwiej  rzucić zbędne  kilogramy i utrzymać stalą wagę.

            Śniadanie zjedz sam 
             obiad podziel  z przyjacielem 
              kolację oddaj wrogowi  :)

piątek, 18 listopada 2011

Kostka gorzkiej czekolady

Wszyscy wiemy że czekolada pobudza, dodaje energii i poprawia nastrój,
niemalże jak antydepresant.
 Czekolada i kakao od lat poddawane są intensywnym badaniom.
Naukowcy z Bostonu dowodzą, że czekolada gorzka spożywana
w rozsądnych ilościach pozytywnie wpływa na zdrowie człowieka:
zmniejsza ryzyko występowania chorób nowotworowych, serca,
łagodzi przewlekły kaszel i bóle reumatyczne, obniża poziom złego
cholesterolu, pobudza układ odpornościowy i zapobiega starzeniu skóry.
Jest chętnie wykorzystywana w kosmetyce.
Zjedzenie czekolady sprzyja wydzielaniu endorfin, czyli hormonów szczęścia,
a zawartość magnezu  łagodzi skutki huśtawki nastroju.
 Zwolennicy czekolady tłumaczą swoją  słabość do czekolady jej zbawiennym
wpływem zarówno na zdrowie jak i psychikę.
 Dietetycy zalecają tabliczkę gorzkiej  czekolady.
Zawiera ona bowiem  ponad 75 % kakao, niewielki dodatek cukru,
ponadto większą zawartość magnezu i polifenoli.

Warto pamiętać, że wartość dobroczynnych właściwości 
spada wraz z ilością i częstotliwością spożytej porcji.

niedziela, 6 listopada 2011

Zdrowe zęby w czasie ciąży.


Zdrowe zęby  i dziąsła są ważne nie tylko dla kobiety w ciąży  ale i dla jej dziecka.
Choroby przyzębia i stany zapalne jamy ustnej  często prowadzą do przedwczesnych porodów i urodzeń dziecka z niską wagą.
 Zapalenie dziąseł, okostnej czy inne choroby przyzębia mogą być zagrożeniem
dla dziecka   a nawet  doprowadzić do  poronienia. 
Bakterie rozprzestrzeniające się wraz z krwią  po całym organizmie
docierają do płodu, mogą spowodować zakażenie wewnątrzmaciczne i inne poważne komplikacje.

 Rozwijające się dziecko pozbawia swą mamę cennych  minerałów.
Dlatego kobiety w ciąży powinny się właściwie odżywiać, dostarczając
odpowiedniej ilości minerałów , zwłaszcza wapnia, fosforu, żelaza, magnezu i cynku.
Demineralizacja szkliwa jest również efektem wymiotów, pojawiających się
u większości kobiet w początkowym okresie ciąży.  Soki żołądkowe wpływają
niekorzystnie na tkani twarde zębów i uszkadzają je.
Znaczący wpływ na pogorszenie się stanu zębów w czasie ciąży ma podłoże hormonalne.
Stężenie hormonów u ciężarnej kobiety powoduje zwiększoną przepuszczalność naczyń włoskowatych, skutkiem czego jest rozpulchnienie dziąseł,  krwawienie i ból.
Delikatne  mycie zębów,  powoduje rozwój płytki nazębnej i kamienia,
a to prowadzi do próchnicy.
Nasilenie łaknienia i częste podjadanie, z niemożliwością starannego umycia zębów
prowadzi także do zmian próchniczych. 

 Ze względu na zdrowie dziecka , szczególne znaczenie przypisuje się
prawidłowej profilaktyce i leczeniu chorób przyzębia.
Kobieta w ciąży powinna dbać o zdrowie jamy ustnej i systematycznie odwiedzać
lekarza,koniecznie informując go o swoim stanie. W razie potrzeby lekarz pomoże
podjąć decyzję. która  metoda leczenia jest najbardziej bezpieczna dla płodu.

 podobne strony
Zdrowa ciąża- zdrowe dziecko
Przed urodzeniem.