środa, 30 listopada 2011

Śniadanie najważniejszy posiłek

 Śniadanie to bardzo ważny posiłek na  dobry początek dnia
Organizm od rana potrzebuje odpowiedniej dawki energii.
Solidny pierwszy posiłek dostarcza nam energii do działania na cały dzień.
 Nasz organizm nie jest przygotowany do  jedzenia zaraz po przebudzeniu.
Śniadanie powinniśmy zjeść w ciągu pierwszej godziny po wstaniu.
Jeśli jemy 5 posiłków dziennie, śniadanie powinno dostarczyć 25 % dziennego
zapotrzebowania na kalorie, jeśli 4 posiłki  - 30%.
 Posiłek poranny powinien być pożywny, urozmaicony, sycący, lecz lekkostrawny i niezbyt obfity.
Obfite, ciężkostrawne posiłki mogą przyprawić nas o senność i niestrawność.
Idealnie skomponowane śniadanie powinno zawierać niezbędne składniki odżywcze czyli:
węglowodany, białka, tłuszcze, błonnik, witaminy i sole mineralne.

 Węglowodany to główne źródło energii
Może to być  kromka ciemnego pieczywa, miseczka płatków lub musli

Białka są podstawowym budulcem naszych komórek.
 Może to być plaster białego lub żółtego sera,  jogurt, chuda wędlina dla mięsożerców ,  natomiast wegetarianom  i weganom polecam białko z pokarmów roślinnych , zwłaszcza z roślin strączkowych: a także z orzechów, ziaren i pestek. Chcę zaznaczyć, że białko roślinne jest  pełnowartościowe i nie zawiera szkodliwych substancji jakie zawarte są  w mięsie i wędlinach.

Tłuszcze ( nienasycone kwasy tłuszczowe) ułatwiają przemiany energetyczne a także przedłużają uczucie sytości.
Warto pamiętać by w naszym meni nie zabrakło orzechów , ziaren  i dobrej jakości olejów.

  Błonnik ułatwia trawienie i działa na przewód pokarmowy jak miotełka.
 Na śniadanie zamiast kawy warto wypić świeżo wyciśnięty lub gotowy sok.
 Spożywanie produktów o niskim IG daje uczucie sytości na dłuższy czas,
zabezpiecza przed nagłymi atakami głodu i  zwalcza ochotę na słodycze.
 Staraj się łączyć  produkty o niskim IG z produktami z dużą ilością błonnika, np. płatki owsiane z jabłkiem.

 Witaminy i minerały  są niezbędne do sprawnego funkcjonowania organizmu.
Należy pamiętać o surówce, owocach
 Dobrym nawykiem jest sporządzanie domowego musli z różnego rodzaju płatków zbożowych z dodatkiem orzechów, ziaren, oraz  świeżych i suszonych owoców.

 Jeżeli nie zjemy śniadania , nie dostarczymy organizmowi cennych składników odżywczych, będziemy mieli problemy z koncentracją, zapamiętywaniem. Wynikiem braku porannego posiłku może być stres, spadek energii, zmiany nastroju,bezsenność a także nagły przypływ apetytu, który może spowodować napad obżarstwa..
 Pamiętaj!
Właściwe odżywianie oznacza dostarczanie organizmowi możliwie  najlepszych składników odżywczych, które zapewnią Ci dobrą kondycję fizyczną, sprawność umysłową, zmniejszą ryzyko chorób i uwzględnią maksymalną długość zdrowego życia.
Śniadanie to ważny posiłek: poprawi rozmaite  funkcje organizmu, aktywizuje  metabolizm,
pozwoli szybciej pozbyć się produktów przemiany materii, ułatwi trawienie.
 Osobom, które jedzą śniadanie łatwiej  rzucić zbędne  kilogramy i utrzymać stalą wagę.

            Śniadanie zjedz sam 
             obiad podziel  z przyjacielem 
              kolację oddaj wrogowi  :)

2 komentarze:

wera55-97 pisze...

Dzień bez miseczki musli na dzień dobry zwyczajnie się nie liczy :) To proste, szybkie ale i smaczne, niezwykle pożywne śniadanko. Moje ulubione, to zdecydowanie egzotyczne musli Obst. Rewelacyjnie smakuje z zimnym lub ciepłym mlekiem :)

margeta pisze...

Wera i tak trzymaj:) Musli można sporządzać na różne sposoby i z różnymi dodatkami:orzechami, ziarnami , suszonymi i świeżymi owocami, z bakaliami, polane sokiem, jogurtem lub mlekiem ( osobiście polecam roślinne).
pozdrawiam