niedziela, 5 stycznia 2014

Zdrowie a aktywność fizyczna cz.II.

Aktywność  fizyczna  jest  wpisana  w  codzienne   obowiązki oraz zainteresowania  człowieka i jest  niezbędna  dla naszego  zdrowia.
Aktywny tryb życia jest szeroko rekomendowany przez lekarzy.
 Nawet najprostsze formy aktywności zastąpią wiele leków i przeciwdziałają chorobom. 
Żadna tabletka nie zastąpi ruchu. Zarówno dzieci, młodzież, jak i ludzie dorośli powinni  pamiętać o tej zasadzie.
 Regularna aktywność fizyczna pozwoli zachować zdrowie na długie lata, pomoże utrzymać dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, oraz świetną figurę.  Codzienna gimnastyka a zwłaszcza ruch na świeżym powietrzu, działa jak eliksir młodości.
Aktywność fizyczna wspomaga czynność serca, dotlenia organizm, zmniejsza ciśnienie w tętnicach, pomaga w wytwarzaniu masy mięśniowej, wzmacnia muskuły, pomaga pozbyć się tkanki tłuszczowej, poprawia gęstość masy kostnej (profilaktyka osteoporozy) i pomaga w redukcji wagi.
Nie  musisz  być  sportowcem  by  cieszyć  się  aktywnym   stylem  życia.
Wystarczy poświęcić 30-40 min. trzy razy w tygodniu lub codziennie 15 min. na szybki marsz, pływanie, jazdę na rowerze, aerobik czy inny  ulubiony sport, by zauważyć pozytywne skutki w organizmie.

Nigdy nie jest za późno by zacząć ćwiczyć, ćwiczenia wykonywane przez osoby dorosłe są równie skuteczne.  Dobrze jest wybrać  rodzaj  aktywności , który sprawia  radość ćwiczącemu.
Ćwiczenia nie mogą być torturą, należy wybrać odpowiednią dla siebie, swojego wieku i kondycji odpowiednią dyscyplinę sportu.
 Wysiłek fizyczny powinien być regularny i umiarkowany, a ćwiczenia dostosowane do indywidualnych możliwości każdej osoby, w zależności od zdrowia, przebytych chorób i urazów.
Dla naszego serca najlepszy jest wysiłek średniego stopnia, tzn.taki, który rozgrzeje organizm ale pozwoli ci swobodnie mówić.
Łagodne wysiłki o niewielkiej intensywności (jak spokojna jazda rowerem, szybki spacer) rozbudowują sieć naczyń krwionośnych (tzw. włosowatych), które usprawniają krążenie i odżywienie tkanek. Są więc wskazane przy problemach z nadciśnieniem.

W początkowym okresie  ważna jest systematyczność. Wyrobienie w sobie nowych, dobrych nawyków to proces, który wymaga wiele wysiłku, pracy i wytrwałości, dlatego w tym okresie potrzebna jest chęć zmiany i motywacja.
Ważne by  ten czas sprawiał nam przyjemność.
Jeśli ciężko Ci zebrać się do ćwiczeń lub wykonywać je regularnie, dołącz do grona ludzi aktywnych.  Ćwiczenia w grupie (nawet  małej) sprawią, że będziesz bardziej zmotywowany(a) i mniej skłonny(a), by przerwać trening.
Początkujący nie powinni przesadzać z ilością i intensywnością ćwiczeń. Ćwiczenia powinny być wprowadzane i zwiększane stopniowo by przyzwyczaić organizm.

Zdecyduj o swoim zdrowiu już dziś, wstań z kanapy, załóż wygodne ubranie oraz solidne buty  i wejdź na ścieżkę aktywności, zdrowia i sprawności fizycznej.
Zdrowie to styl życia jaki wybierasz a nie pigułki które łykasz.

Brak komentarzy: