sobota, 30 stycznia 2016

Homocysteina

Homocysteina to toksyczna pochodna cysteiny. Jest to aminokwas który powstaje w organizmie w wyniku rozkładu białek w pożywieniu,  w niewielkim stężeniu we krwi jest niegroźny dla zdrowia, wręcz potrzebny fizjologicznie  Jednak  jej podwyższony poziom stężenia we krwi stanowi zagrożenie dla serca i powoduje zwiększone ryzyko chorób układu krążenia. Zbyt duża ilość tego aminokwasu uszkadza wewnętrzną wyściółkę tętnic, sprzyja wykrzepianiu krwi i ułatwia  przyczepianie się cząstkom cholesterolu do ścian tętnic. Nadmiar homocysteiny we krwi uszkadza naczynia krwionośne i powoduje zaburzenia krzepliwości krwi.
Skutkiem długotrwałego oddziaływania tej substancji na układ krwionośny jest postępująca miażdżyca oraz rosnące ryzyko zawału i udaru niedokrwiennego mózgu.

Niedobór wit. z grupy B wpływa na podwyższenie poziomu homocysteiny.

Badania  wykazały, że przyjmowanie kwasu foliowego, witaminy B6 i B12 może obniżyć stężenie tego aminokwasu.
Na redukcję stężenia homocysteiny wpływa również  błonnik zawarty w pełnych ziarnach, orzechach,  warzywach i owocach.
 Najlepszym źródłem kwasu foliowego są cytrusy, pomidory, szpinak, smażona papryka (czerwona, żółta, zielona i ostra ), cukinia, brokuły i kalafior.
Należy pamiętać o skarbnicy witamin z grupy B zawartej w kiełkach. 
 Kiełki pszenicy i ciecierzycy dostarczają wit. B12, ważnej  dla wegerian i wegan.

Brak komentarzy: